tirsdag, februar 27

Huh?! ...

...Som Homer Simpson ville udtrykke det. Fra Every Kinds People. Et citat fra et læserbrev i den svenske avis, Sydsvenskan:
”Så är min fråga varför inte de två muslimska män fick ta del av denna ”yttrandefrihet” men istället dömdes till vardera två månaders fängelse i Danmark när de gjorde karikatyr av en dansk politiker efter ”Muhammedkrisen”. Kan det vara så att ”yttrandefrihet” bara gäller vissa ”raser” eller?”
Kan man ud fra dette læse, hvor udbredt berøringsangsten er blevet blandt Broderfolket? Hvem i alverden har bildt læserbrevsskribenten ind, at der er to muslimer, som er blevet idømt fængsel for at tegne danske politikere??

Her er et eksempel på politisk satire fra før muhammed-krisen. Ingen kom dog i spjældet på grund af den:



Fra Odense Fagskoles såkaldte Billedkunstnerisk Grundskole

Men et sådant værk kan selvsagt ikke stå alene! Vi er nødt til at høre maestroen, Thore Krestensens egen fortolkning, her citeret in extenso:
Det med jeg syntes ikke det var godt med en masse folk i baggrund så ku man ikke se ædderkoppen.
Ikke alene en fantastisk brug af penselstrøg, men også en uovertruffen beherskelske af det danske sprog. Vi er ubetivleligt vidner til udklækningen af en nordisk Michelangelo. Dette værk kan ikke undgå at blive bedømt som en foruroligende og modig kunstnerisk protest mod det snæversyn som den borgerlige regering har indført i det danske samfund. Måske endda værdigt til optagelse på Charlottenborg, nu hvor de besættende kunstnere er løbet tør for højt belagt smørrebrød, de kan hugge og stikke i.

Men hvad taler jeg om. Thore Krestensens arbejde er jo forlængst blevet accepterer som det mesterværk, det er. I det mindste af hans elever, som da også bøjer sig behørigt i støvet:
Fed (!!) tegning og superfedt udført. Det eneste jeg mangler er, at hendes [ Her mangler desværre et ord. Tør vi gætte på Næse? Hånd? Peberspray? Pegefinger? Edderkop?] får et lidt mere fallosagtigt præg (og ja, så er der lidt Marianne Jelved over hende) men det er superflot udført. Er især vild med hendes hånd og den måde den holder den peberspray på... Meget udtryksfuldt :D
Eller denne her:
Kan du ikke lave en, hvor hun bliver skudt, hængt og brændt? :D
Og så er der denne her:
Jeg synes det ligner meget godt - håret ligner en gulvmoppe akkurat som i virkeligheden - good work!

Tænk lige over det her igen: Du har brugt 22 timer af dit liv på Pia K.
Når nu en klatmaler som Rembrandt kunne bruge mange år på et trommesalsmaleri som eksempelvis Nattevagten er det jo intet mindre end sensationelt, at Thore Krestensen har kunnet frembringe et mesterværk som dette på under end et døgn.

Men vent, der er mere. Nogle af disciplene mener altså, at værket kan minde om Marianne Jelved!?:
ville selvfølgelig sige at nogle af hendes rynker og trætte øjne gør at hun ligner Marianne Jelved. Fik det vist til at lyde somom hun har mange øjne, og hun er vel ikke en eller anden alien?! Eller er hun?
Her må grænsen forståeligt nok gå for kunsteren (?):
hmm Jelved? det har jeg ellers forsøgt at undgå. De 2 vil bare ligne hinanden når man karikere... men måske du har ret AMJS. ehh det nok øjnene er blevet for meneskelige hmmmm
"Øjnene er blevet for menneskelige..." Man forstår kunstnerens kvide. Hvordan fremstiller man dog Pia Kjærsgaard som et reptil på to ben?? Oj, det er visseligt ikke nemt at være en skabende kunstner.

5 kommentarer:

Knute sagde ...

Huh?! Hej, jeg er en lille smule misundelig på din humor. Tak for din kommentar, kunde du ikke sende den som et läserbrev till Sydsvenska Dagbladet?

Til: ordet@sydsvenskan.se

Svar till Nina Alioglu, Ordet 24.2:

”Så är min fråga varför inte de två muslimska män fick ta del av denna ”yttrandefrihet” men istället dömdes till vardera två månaders fängelse i Danmark när de gjorde karikatyr av en dansk politiker efter ”Muhammedkrisen”

Jeg roser mig selv for at følge nogenlunde med i nyhederne, men den historie er ny for mig (og for resten af verdenspressen. Mon ikke en sådan historie ville have ryddet forsiderne overalt?) Jeg tror indsenderen lider af "eurofobi". Naturligvis er der ingen i Danmark, som er dømt til fængsel for at karikere danske politikere.

Navn (og en adresse, bliver ikke publiceret)

Mikael sagde ...

Knute,

God ide. Er hermed sket.

Hvis bladet ved et mirakel skulle finde på at bringe det, vil du give besked?

Anonym sagde ...

Der er stor forskel på at tegne en fin tegning af en politiker som opfører sig foruroligende, også lave en karikatur der stiller lighedstegn mellem en Religion og terror.

Politikere er mennesker som man kan være tilhænger eller modstander af. Og man må frit ytre sig om dem så lang tid man ikke går over stregen.

En Religion kan man også være tilhænger eller ligeglad med, men man må ikke være blasfemisk.

Hilsen Thore Krestensen

Anonym sagde ...

Jeg er glad for du kalder mig maestro og sammenligner min karikatur med et oliemaleri af Rembrandt.

Det jeg ikke er så glad for er, at jeg fornemmer en hvis ironi.


Ang. et Rembrandt maleri, så bare det at arbejde med olie tager en uges tid per lag der påføres for det tørrer helt.

Min karikatur er lavet digitalt, det kræver ikke tørretid.

Rembrandt arbejder meget med lys og skygge for at fremskabe en teater agtig belysning. Den slags aspekter foregår slet ikke i mit simple grafiske design.

Mikael lyder bekendt det navn fra TB

Mikael sagde ...

@ Thore

Selvfølgeligt må man være blasfemisk! Al kritik starter ved kritik af religionen som Voltaire (tror jeg det var) sagde.

eg er glad for du kalder mig maestro og sammenligner min karikatur med et oliemaleri af Rembrandt.

Jeg fornemmer en vis ironi! :-)

Min pointe var såmænd bare, at det er så mainstream at karikere PK. Hvorfor er der aldrig nogen, der karikerer f.eks. Morten Helveg Petersen?


TB?